Published December 20, 2023 | Version v1
Journal article Open

Desenvolvimento de um Procedimento de Avaliação de um Programa Vivencial

  • 1. UNIFAA

Description

O objetivo do estudo visa propor um procedimento sistematizado de avaliação de um programa vivencial de gestão de projetos, no qual elaborado por um modelo teórico constituinte das premissas em habilidades e atitudes de gerenciamento de projetos, a fim de propor um modelo para o estudo funcional para aplicação em um curso de graduação em administração de uma IFES. Para sistematizar o modelo, foi  realizada  uma pesquisa qualitativa por meio de revisão da literatura, a fim de prover um meio de avaliação de procedimento em instituições de ensino que incorporam a aprendizagem vivencial ao método tradicional de ensino às disciplinas de gerenciamento de projetos, sugerindo assim o modelo teórico que especifique relações entre as variáveis da teoria com a prática para o desenvolvimento do estudante e seus efeitos no ambiente educacional, colaborando com o desenvolvimento do estudante e incorporação de conhecimento, práticas e atitudes do gestor de projetos. Como forma de avaliação de procedimento em instituições de ensino indicou-se um modelo teórico questões que especifique relações entre as variáveis da teoria com a prática para o desenvolvimento do estudante e seus efeitos no ambiente educacional.

Abstract (English)

The objective of the study is to propose a systematic procedure for evaluating an experiential project management program, which is developed by a theoretical model that consists of the premises in project management skills and attitudes, to propose a model for the functional study for application in an undergraduate course in administration at an IFES. To systematize the model, qualitative research was carried out through a literature review to provide a means of evaluating the procedure in educational institutions that incorporate experiential learning into the traditional teaching method for project management disciplines, thus suggesting the theoretical model that specifies relationships between the variables of theory and practice for the development of the student and its effects on the educational environment, collaborating with the development of the student and incorporation of knowledge, practices, and attitudes of the project manager. To evaluate the procedure in educational institutions, a theoretical model was indicated with questions that specify relationships between the variables of theory and practice for student development and its effects on the academic environment.

Files

3. Artigo Venancio_v14n2_2023.pdf

Files (866.3 kB)

Name Size Download all
md5:81c62e60ee1f526668c0fc6a67b30242
866.3 kB Preview Download

Additional details

Additional titles

Translated title (English)
Development of an Evaluation Procedure for an Experiential Program

Dates

Submitted
2023-05-18
Accepted
2023-08-20
Accepted
2023-12-20

References

  • BITRIÁN, Paula; BUIL, Isabel; CATALÁN, Sara. Flow and business simulation games: A typology of students. The International Journal of Management Education 18. 100365. 1472-8117/ © 2020 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • CARREIRO, E. de L. P., & OLIVEIRA, M. A. Análise Da Implementação De Um Programa Vivencial Em Gestão De Projetos Em Cursos Universitários. Revista de Gestão e Projetos - GeP e-ISSN: 2236-0972 DOI: 10.5585/gep.v9i2.660. Revista de Gestão e Projetos - GeP Vol. 9, N. 2. 2018.
  • GEITHNER, Silke; MENZEL, Daniela. Effectiveness of Learning Through Experience and Reflection in a Project Management Simulation. Simulation & Gaming. 2016, Vol. 47(2) 228– 256.
  • KRIZ, Willy Christian; HENSE, Jan Ulrich. Theory-oriented evaluation for the design of and research in gaming and simulation. Simulation & Gaming, v. 37, n. 2, p. 268-283, 2006.
  • STAINTON, Andrew J., JOHNSON, Johnnie E. BORODZICZ, Edward P. Educational Validity of Business Gaming Simulation: A Research Methodology Framework. Simulation Gaming 2010 41: 705. 2010.