Identificando Perfis de Estratégia das Equipes no Contexto de Jogos de Empresas
Keywords:
Perfil Estratégico, Voz, Saída, Lealdade.Abstract
O presente estudo concentrou-se em identificar os perfis estratégicos das equipes no contexto de Jogos de Empresas, utilizando da tipologia elaborada por Hirschman (1970) sobre as estratégias de Voz, Saída e Lealdade. A amostra analisada foi em uma turma de mestrado profissional em Administração de uma Instituição Federal de Ensino Superior. Para atingir o referido objetivo fez-se um levantamento quantitativo por meio de questionários enviados para as equipes participantes. Neste estudo também desenvolveu-se um quadro teórico para classificar as empresas em quadrantes de acordo com o perfil identificado. O artigo faz um breve resgate teórico sobre Jogos de Empresas e também uma revisão de literatura sobre o conceito de Voz, Saída e Lealdade, seguido da descrição do método de pesquisa utilizado, para então apresentar e analisar os dados. Os resultados desse estudo sugerem que o perfil estratégico dominante é o de Voz. Aponta-se como principal contribuição este estudo foi a possibilidade de analisar as equipes, enquanto empresas simuladas, visualizando todo o processo de tomada de decisão em um ambiente controlado, permitindo a intergração de teorias.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista LAGOS, in accordance with Law No. 9,610, of February 19, 1998, which alters, updates and consolidates the legislation on copyright and takes other measures, adopts the following conditions of the Assignment of Copyright:
The Journal of the Simulated Organizational Management Laboratory (LAGOS) maintains, with the assignment of copyrights, the possession of the rights over the contents published by it;
The author retains his moral rights to the content, including the right to be identified as the author whenever the content is published;
Despite the attribution of copyright, the author retains the right to reuse the material in future collections of his own work free of charge. The acknowledgments of the previous publication in Revista LAGOS are the only requirements in such cases;
The author may make photocopies of the content, or distribute it by e-mail or fax, provided that they are intended for his own classes and for the purpose of meeting research objectives, provided that: (a) such copies are not resold and (b) reference to the original source of the publication and the name of Revista LAGOS are clearly indicated on all copies made of the material.
Revista LAGOS reserves the right to make changes in the originals in order to maintain the cultured standard of the language, while ensuring the style of the authors.
Published works become the property of Revista LAGOS.
The opinions expressed by the authors are their sole responsibility.