Relationship between the level of sales force investments and the return on investments of a wholesale company in a simulated environment
DOI:
https://doi.org/10.20401/lagos.11.1.349Keywords:
Business games, Sales Force, Return on EquityAbstract
This paper aims to analyze the variations in the rates of return on investment in relation to the values destined to the sales force of a wholesale company in a simulated environment. To achieve this, a case study was carried out with a simulated company in a management laboratory discipline, taught in a management course at a Public Higher Education Institution. A theoretical review of the sales force, return on investment and corporate games was carried out. This study is characterized as exploratory. Analyzes of the data in the company's reports were carried out. It was concluded that, at a certain level, the increase in investments in the commercial department does not yield proportional returns to the company.
References
Barbieri, J. C., Álvares, A. C. T., & Machline, C. (2007). Taxa Interna de Retorno: controvérsias e interpretações. Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas, (4), 131.
Creswell, J. W. (2007). tradução Luciana de Oliveira da Rocha.–. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed.
Ferreira, T. S. (2017). Motivational factors in sales team management and their influence on individual performance. Tourism & Management Studies, 13(1), 60-65.
Fonseca, J. J. S. (2002). Apostila de metodologia da pesquisa científica. João José Saraiva da Fonseca.
Gatti, B. A. (2002). A produção da pesquisa em educação no Brasil e suas implicações. ______ A Construção da Pesquisa em Educação no Brasil. Brasília: Plano Editora, 09-40.
Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.
Gitman, L. J. (1997). Princípios de administração financeira. São Paulo: Harbra.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Administração de marketing: a bíblia do marketing. 12ª edição.
Lacruz, A. J., & Américo, B. L. (2018). Debriefing's Influence on Learning in Business Game: An Experimental Design. BBR. Brazilian Business Review, 15(2), 192-208.
Lindon, D. (2004). Mercator XXI-Teoria e prática do Marketing. Leya.
Lopes, E. L., Moretti, S. L. D. A., & Alejandro, T. B. (2011). Avaliação de justiça e intenção de turnover em equipes de vendas: teste de um modelo teórico. Revista de Administração de Empresas, 51(6), 553-567.
Marins, L. (2007). Desmistificando a Motivação. São Paulo: Harbra.
Marques Filho, P. A. (2001). Jogos de empresas: uma estrate?gia para o ensino de gesta?o e tomada de decisa?o. Sa?o Paulo. 175 p. Universidade Paulista (Doctoral dissertation, Dissertac?a?o de mestrado).
Martins, L. (2006). Marketing: Como se tornar um profissional de sucesso. São Paulo: Universo do Livro.
Mattar, F. N. (2005). Investigação de Marketing: metodologia e planejamento. (v1). São Paulo: Atlas.
Maximiano, A. C. A. (2000). Introdução à administração. Atlas.
Oliveira, Murilo.; Da Silva, Sheila (2019). Gestão estratégica na prática: um laboratório para gestores. Curitiba: CRV.
Pitta, C. E. (2000). Risco e retorno do investimento imobiliário: um estudo do mercado de imóveis comerciais de São Paulo (Doctoral dissertation).
Pretto, F., Filardi, F., & de Pretto, C. (2010). Jogos de empresas: uma estratégia de motivação no processo de ensino e aprendizagem na teoria das organizações. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, 3(1), 191-218.
Sauaia, A. C. A. (2008). Laboratório de gestão: simulador organizacional, jogo de empresas e pesquisa aplicada. Editora Manole.
Da Silva, S. S., Oliveira, M. A., & MOTTA, G. D. S. (2013). Jogos de empresas e método do caso: contribuições ao processo de ensino e aprendizagem em administração. Administração: ensino e pesquisa, 14(4), 677-705.
Soares, M. I., Moreira, J. A. C., Pinho, C., & Couto, J. (2015). Decisões de Investimento: Análise Financeira de Projetos (4ª edição, revista e corrigida).
Souza, K. R., & Kerbauy, M. T. M. (2017). Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotoamia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação.
Tagliocolo, C., & ARAÚJO, G. C. D. (2011). Clima Organizacional: um estudo sobre as quatro Dimensões de análise. Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia/SEGeT.
Yin, R. K. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 Edição. Porto Alegre: Ed Bookman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista LAGOS, in accordance with Law No. 9,610, of February 19, 1998, which alters, updates and consolidates the legislation on copyright and takes other measures, adopts the following conditions of the Assignment of Copyright:
The Journal of the Simulated Organizational Management Laboratory (LAGOS) maintains, with the assignment of copyrights, the possession of the rights over the contents published by it;
The author retains his moral rights to the content, including the right to be identified as the author whenever the content is published;
Despite the attribution of copyright, the author retains the right to reuse the material in future collections of his own work free of charge. The acknowledgments of the previous publication in Revista LAGOS are the only requirements in such cases;
The author may make photocopies of the content, or distribute it by e-mail or fax, provided that they are intended for his own classes and for the purpose of meeting research objectives, provided that: (a) such copies are not resold and (b) reference to the original source of the publication and the name of Revista LAGOS are clearly indicated on all copies made of the material.
Revista LAGOS reserves the right to make changes in the originals in order to maintain the cultured standard of the language, while ensuring the style of the authors.
Published works become the property of Revista LAGOS.
The opinions expressed by the authors are their sole responsibility.