Relationship between the level of sales force investments and the return on investments of a wholesale company in a simulated environment

Authors

  • Raísa Caroline de Paula Mendonça Universidade Federal Fluminense
  • Caio Balbino Gomes Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.20401/lagos.11.1.349

Keywords:

Business games, Sales Force, Return on Equity

Abstract

This paper aims to analyze the variations in the rates of return on investment in relation to the values destined to the sales force of a wholesale company in a simulated environment. To achieve this, a case study was carried out with a simulated company in a management laboratory discipline, taught in a management course at a Public Higher Education Institution. A theoretical review of the sales force, return on investment and corporate games was carried out. This study is characterized as exploratory. Analyzes of the data in the company's reports were carried out. It was concluded that, at a certain level, the increase in investments in the commercial department does not yield proportional returns to the company.

Author Biographies

Raísa Caroline de Paula Mendonça, Universidade Federal Fluminense

Graduanda em Administração UFF-VR

Caio Balbino Gomes, Universidade Federal Fluminense

Graduando em Administração UFF-VR

References

Alves, V. L. (1991). Direct marketing em Portugal: conceitos para uma estratégia de sucesso.

Barbieri, J. C., Álvares, A. C. T., & Machline, C. (2007). Taxa Interna de Retorno: controvérsias e interpretações. Revista Gestão da Produção Operações e Sistemas, (4), 131.

Creswell, J. W. (2007). tradução Luciana de Oliveira da Rocha.–. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2ª ed. Porto Alegre: Artmed.

Ferreira, T. S. (2017). Motivational factors in sales team management and their influence on individual performance. Tourism & Management Studies, 13(1), 60-65.

Fonseca, J. J. S. (2002). Apostila de metodologia da pesquisa científica. João José Saraiva da Fonseca.

Gatti, B. A. (2002). A produção da pesquisa em educação no Brasil e suas implicações. ______ A Construção da Pesquisa em Educação no Brasil. Brasília: Plano Editora, 09-40.

Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas.

Gitman, L. J. (1997). Princípios de administração financeira. São Paulo: Harbra.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2006). Administração de marketing: a bíblia do marketing. 12ª edição.

Lacruz, A. J., & Américo, B. L. (2018). Debriefing's Influence on Learning in Business Game: An Experimental Design. BBR. Brazilian Business Review, 15(2), 192-208.

Lindon, D. (2004). Mercator XXI-Teoria e prática do Marketing. Leya.

Lopes, E. L., Moretti, S. L. D. A., & Alejandro, T. B. (2011). Avaliação de justiça e intenção de turnover em equipes de vendas: teste de um modelo teórico. Revista de Administração de Empresas, 51(6), 553-567.

Marins, L. (2007). Desmistificando a Motivação. São Paulo: Harbra.

Marques Filho, P. A. (2001). Jogos de empresas: uma estrate?gia para o ensino de gesta?o e tomada de decisa?o. Sa?o Paulo. 175 p. Universidade Paulista (Doctoral dissertation, Dissertac?a?o de mestrado).

Martins, L. (2006). Marketing: Como se tornar um profissional de sucesso. São Paulo: Universo do Livro.

Mattar, F. N. (2005). Investigação de Marketing: metodologia e planejamento. (v1). São Paulo: Atlas.

Maximiano, A. C. A. (2000). Introdução à administração. Atlas.

Oliveira, Murilo.; Da Silva, Sheila (2019). Gestão estratégica na prática: um laboratório para gestores. Curitiba: CRV.

Pitta, C. E. (2000). Risco e retorno do investimento imobiliário: um estudo do mercado de imóveis comerciais de São Paulo (Doctoral dissertation).

Pretto, F., Filardi, F., & de Pretto, C. (2010). Jogos de empresas: uma estratégia de motivação no processo de ensino e aprendizagem na teoria das organizações. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, 3(1), 191-218.

Sauaia, A. C. A. (2008). Laboratório de gestão: simulador organizacional, jogo de empresas e pesquisa aplicada. Editora Manole.

Da Silva, S. S., Oliveira, M. A., & MOTTA, G. D. S. (2013). Jogos de empresas e método do caso: contribuições ao processo de ensino e aprendizagem em administração. Administração: ensino e pesquisa, 14(4), 677-705.

Soares, M. I., Moreira, J. A. C., Pinho, C., & Couto, J. (2015). Decisões de Investimento: Análise Financeira de Projetos (4ª edição, revista e corrigida).

Souza, K. R., & Kerbauy, M. T. M. (2017). Abordagem quanti-qualitativa: superação da dicotoamia quantitativa-qualitativa na pesquisa em educação.

Tagliocolo, C., & ARAÚJO, G. C. D. (2011). Clima Organizacional: um estudo sobre as quatro Dimensões de análise. Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia/SEGeT.

Yin, R. K. (2005). Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 Edição. Porto Alegre: Ed Bookman.

Published

2020-06-11

How to Cite

MENDONÇA, Raísa Caroline de Paula; GOMES, Caio Balbino. Relationship between the level of sales force investments and the return on investments of a wholesale company in a simulated environment. REVISTA LAGOS, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 22–27, 2020. DOI: 10.20401/lagos.11.1.349. Disponível em: https://lagos.vr.uff.br/index.php/lagos/article/view/349. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos científicos