Business Intelligence tool applied to the SGM game environment

Authors

  • Vitória Delphino Flores Muratori Universidade Federal Fluminense
  • Karolyne Brum Ferreira Coimbra Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.20401/lagos.11.1.351

Keywords:

Business games, Decision Support System, Buisiness Intelligence

Abstract

Based on the experience in the business game promoted by the GregoMix (SGM) simulation environment, the importance of controllership in business decision processes and the use of performance indicators in an effective management was noted. Therefore, this report aimed to demonstrate the importance of a BI (Business Integlligence) tool in the business decision-making process. The study is about experiences in the Simulated Management Laboratory. The results with the use of the Power BI desktop indicate that the free tool that offers the user a developer experience without the need for technical knowledge can assist students in this experiential activity.

Author Biographies

Vitória Delphino Flores Muratori, Universidade Federal Fluminense

Graduanda em Administração UFF-VR

Karolyne Brum Ferreira Coimbra, Universidade Federal Fluminense

Graduanda em Administração UFF-VR

References

Barbieri, C. (2001). Introdução ao Conceito de BI. _. Business Intelligence. BI–Business Intelligence Modelagem & Tecnologia. Rio de Janeiro: Axcel Books do Brasil Editora.
Batista E. O. (2004). Sistemas de Informação. São Paulo: Saraiva.
Keen, P. G. W. (1993). Information technology and the management difference: a fusion map. IBM systems journal, 32(1), 17-39.
Mcgee, James; Prusak, Laurence. (1994). Gerenciamento Estratégico da Informação. Rio de Janeiro: Campus.
McGeever, C. (2000). Business Intelligence. Computerworld, 34(30), 54-54.
Microsoft Power BI®. Disponível em https://powerbi.microsoft.com/pt-br/downloads/
Oliveira, M. A., Silva, S. S. (2019). Gestão estratégica na prática: um laboratório para gestores. Curitiba: CRV.
Reis, L. G., & Pereira, C. A. (2006). Um estudo sobre a Utilização dos Indicadores de Desempenho em Jogos de Empresas e suas Relações com os Indicadores Referenciados pelo Mercado. Enfoque: Reflexão Contábil, 25(3), 29-40.
Sauaia, A. C. A. (1997). Jogos de empresas: aprendizagem com satisfação. Revista de Administração-RAUSP, 32(3), 13-27.
Steiner, George A; Miner, John B. (1981). Política e estratégia administrativa. São Paulo. Editora da Universidade de São Paulo.

Published

2020-06-11

How to Cite

MURATORI, Vitória Delphino Flores; COIMBRA, Karolyne Brum Ferreira. Business Intelligence tool applied to the SGM game environment. REVISTA LAGOS, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 33–36, 2020. DOI: 10.20401/lagos.11.1.351. Disponível em: https://lagos.vr.uff.br/index.php/lagos/article/view/351. Acesso em: 27 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos técnicos