Rota da aprendizagem baseada em jogos até a produção de conhecimento com os jogos de empresas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20401/lagos.12.1.371

Keywords:

Game based learning, Serious games, Business games, Gamification, Management lab

Abstract

The editorial of this edition of the LAGOS journal brings a reflection on the fundamentals of game-based learning and its association with the evolution of an individual's journey throughout their life, culminating with the adoption of business games as a research environment for knowledge production. In this context, the contribution of the Simulated Organizational Management Laboratory Program (LAGOS) is reinforced as an innovative alternative in the field of education in administration and business.

Author Biography

Murilo Alvarenga Oliveira, Universidade Federal Fluninense

Doutor em Administração pela FEA-USP, graduado e Mestre em Administração (UFRRJ). É professor associado do Departamento de Administração da Universidade Federal Fluminense (Campus Volta Redonda) ICHS UFF PUVR. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu no Mestrado Profissional em Administração da UFF (MPA-VR).

References

Baptista, G., & Oliveira, T. (2019). Gamification and serious games: A literature meta-analysis and integrative model. Computers in Human Behavior, 92, 306-315. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.030

Hallinger, P., & Wang, R. (2020). The evolution of simulation-based learning across the disciplines, 1965–2018: A science map of the literature. Simulation & Gaming, 51(1), 9-32. DOI: https://doi.org/10.1177/1046878119888246

Larson, K. (2020). Serious games and gamification in the corporate training environment: a literature review. TechTrends, 64(2), 319-328. DOI: https://doi.org/10.1007/s11528-019-00446-7

Legaki, N. Z., Karpouzis, K., Assimakopoulos, V., & Hamari, J. (2021). Gamification to avoid cognitive biases: An experiment of gamifying a forecasting course. Technological Forecasting and Social Change, 167, 120725. DOI : https://doi.org/10.1016/j.techfore.2021.120725

Liu, Z.Y., Shaikh, Z. & Gazizova, F. (2020). Using the Concept of Game-Based Learning in Education. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(14), 53-64. Kassel, Germany: International Journal of Emerging Technology in Learning. Recuperado em 02 de setembro de 2021 de: https://www.learntechlib.org/p/217589/

Mohsen, K., Abdollahi, S., & Omar, S. (2019). Evaluating the educational value of simulation games: Learners’ perspective. Innovations in Education and Teaching International, 56(4). https://doi.org/10.1080/14703297.2018.1515646

Oliveira, M. A. (2009). Implantando o laboratório de gestão: um programa integrado de educação gerencial e pesquisa em administração. Tese de Doutorado, Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo. DOI: 10.11606/T.12.2009.tde-18122009-094527. Recuperado em 2016-12-23, de www.teses.usp.br

Sauaia, A. C. A. (2015). Laboratório de gestão: simulador organizacional, jogo de empresas e pesquisa aplicada. Editora Manole.

Wolfe, J. (2016). Assuring Business School Learning With Games. Simulation & Gaming, 47(2), 206–227. https://doi.org/10.1177/1046878116632872

Published

2021-09-02

How to Cite

OLIVEIRA, Murilo Alvarenga. Rota da aprendizagem baseada em jogos até a produção de conhecimento com os jogos de empresas. REVISTA LAGOS, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 1–2, 2021. DOI: 10.20401/lagos.12.1.371. Disponível em: https://lagos.vr.uff.br/index.php/lagos/article/view/371. Acesso em: 18 sep. 2024.