Supplier Selection: a multicriteria analysis of the supplier selection process in a business game

Authors

  • Ana Clara de Oliveira Costa Universidade Federal Fluminense
  • Arthur Nunes Lopes Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.20401/lagos.14.1.392

Keywords:

Business game, Simulation, Supplier selection

Abstract

This study aims to analyze the most influential decision criteria regarding the choice of suppliers for wholesale companies in a simulated environment within a Business Game. The research uses the method proposed by Kahraman, Cabeci & Ulukan (2003), which considers 4 types of criteria to be evaluated: criteria related to suppliers, criteria about products, criteria about services, and cost criteria; Criteria about the relationship between companies were also evaluated. The research is characterized as descriptive and presents a quantitative approach. The adopted method was the data survey. Its target audience was based on the representatives of the fictitious wholesale companies participating in a Business Game promoted by the Simulated Management Laboratory class provided by Federal Fluminense University. Based on the obtained results, the criteria related to suppliers, costs, and companies' relationships are the most influential criteria in the decision-making process toward the choice of suppliers.

Author Biographies

Ana Clara de Oliveira Costa , Universidade Federal Fluminense

Graduação em Administração, UFF, Volta Redonda, RJ

Arthur Nunes Lopes, Universidade Federal Fluminense

Graduação em Administração, UFF, Volta Redonda, RJ

References

Bastos, R. D. O. (2016). Proposta de aprimoramento do processo de avaliação e seleção de fornecedores: uma aplicação ao caso do Instituto Federal do Tocantins.

Claro, D. P., & Claro, P. B. D. O. (2004). Gerenciando relacionamentos colaborativos com fornecedores. Revista de Administração de Empresas, 44(4), 68-79.

Viana, J. C., & Alencar, L. H. (2012). Metodologias para seleção de fornecedores: uma revisão da literatura. Production, 22(4), 625-636.

Babb, E. M., Leslie, M. A., & Van Slyke, M. D. (1966). The potential of business-gaming methods in research. The Journal of Business, 39(4), 465-472.

Perucia, A., Balestrin, A., & Verschoore, J. (2011). Coordenação das atividades produtivas na indústria brasileira de jogos eletrônicos: hierarquia, mercado ou aliança?. Production, 21(1), 0-0.

Brasil, H. G. (1993). A empresa e a estratégia da terceirização. Revista de Administração de Empresas, 33(2), 6-11. Rezende, W. (1997). Terceirização: a integração acabou?. Revista de Administração de Empresas, 37(4), 6-15.

Che, Z. H., & Wang, H. S. (2008). Supplier selection and supply quantity allocation of common and non-common parts with multiple criteria under multiple products. Computers & Industrial Engineering, 55(1), 110-133.

Christopher, M. (2000). The agile supply chain: competing in volatile markets. Industrial marketing management, 29(1), 37-44.

Vanalle, R. M., & Salles, J. A. A. (2011). Relação entre montadoras e fornecedores: modelos teóricos e estudos de caso na indústria automobilística brasileira. Gestão & Produção, 18(2), 237-250.

Kahraman, C., Cebeci, U., & Ulukan, Z. (2003). Multi?criteria supplier selection using fuzzy AHP. Logistics information management. Beamon, B. M. (1999). Measuring supply chain performance. International journal of operations & production management.

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. Editora Atlas SA.

GONTIJO, F. E. K., de Paula Dias, A. M., da Silva Dias, J., & Araújo, T. S. (2010). Estratégia de fornecimento na indústria de duas rodas: um estudo de caso de comakership. VI Congresso Nacional de Excelência em Gestão.

Martins, P. G., & Alt, P. R. C. (2009). Administração de materiais e recursos patrimoniais. São Paulo: Saraiva.

Marins, M., & Pasqual, C. (2012). Comakership: um escopo inovador no conceito de alianças estratégicas logísticas. Revista Teoria E Evidência Econômica, 18(39).

Schafranski, L. E. (2002). Jogos de gestão da produção: desenvolvimento e validação.

Martinelli, D. P. (1988). A utilização dos jogos de empresas no ensino de administração. Revista de Administração, 23(3), 24-37.

Pretto, F., Filardi, F., & de Pretto, C. (2010). Jogos de empresas: uma estratégia de motivação no processo de ensino e aprendizagem na teoria das organizações. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, 3(1), 191-218.

Published

2023-07-05

How to Cite

COSTA , Ana Clara de Oliveira; LOPES, Arthur Nunes. Supplier Selection: a multicriteria analysis of the supplier selection process in a business game. REVISTA LAGOS, [S. l.], v. 14, n. 1, p. 4–11, 2023. DOI: 10.20401/lagos.14.1.392. Disponível em: https://lagos.vr.uff.br/index.php/lagos/article/view/392. Acesso em: 21 nov. 2024.