Development of a dashboard for analysis in an industry of the Simulated Organizational Management Laboratory.

Authors

  • Augusto Leal Bombarda Universidade Federal Fluminense
  • Guilherme Dutra dos Santos Universidade Federal Fluminense
  • Samuel da Cunha Oliveira Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.20401/lagos.11.1.350

Keywords:

Business games, Decision Support System, Management Lab

Abstract

With the experience in the Simulation GregoMix (SGM) environment of the simulated management laboratory II subject as an industry, analyzing and comparing the results with the competitors, it was possible to perceive that the prices and results could have been better. Consequently, riskier decisions may have been made, which would be guaranteed by the higher profit margin. It was realized that it was necessary to have a well structured pricing, so that this structuring would guarantee information about costs and production, thus giving greater certainty about our indexes, which would serve as support for decisions. Thus, a pricing structure was elaborated using a Microsoft Excel® spreadsheet, in which there is information that helps in the decision of prices based on Mark-Up. The development of the spreadsheet together with the structuring of a Dashboard promoted a method to help members participating in the games of companies in the industries to understand all their costs and expenses involved in the production process of each product.

Author Biographies

Augusto Leal Bombarda, Universidade Federal Fluminense

Graduando em Administração UFF-VR

Guilherme Dutra dos Santos, Universidade Federal Fluminense

Graduando em Administração UFF-VR

Samuel da Cunha Oliveira, Universidade Federal Fluminense

Graduando em Administração UFF-VR

References

Churchill Jr, G. Peter, JP (2013). Marketing-Criando Valor Para os Clientes. 3ª ed. São Paulo: Saraiva.

Silva, S. S., Oliveira, M. A., & Motta, G. D. S. (2013). Jogos de empresas e método do caso: contribuições ao processo de ensino e aprendizagem em administração. Administração: ensino e pesquisa, 14(4), 677-705.

Faria, A. J., & Nulsen, R. O. (1996, March). Business simulation games: current usage levels. A ten year update. In Developments in Business Simulation and Experiential Learning: Proceedings of the Annual ABSEL conference (Vol. 23).

Ingenbleek, P. T., Frambach, R. T., & Verhallen, T. M. (2013). Best practices for new product pricing: Impact on market performance and price level under different conditions. Journal of Product Innovation Management, 30(3), 560-573.

Leone, G. S. G. (2000). Custos: Planejamento, Implantação E Controle . Editora Atlas SA.

Lopes, M. C., Fialho, F. A., Cunha, C. J., & Niveiros, S. I. (2013). Business games for leadership development: A systematic review. Simulation & Gaming, 44(4), 523-543.

Martins, E. (2003). Contabilidade de custos (Vol. 9). São Paulo: Atlas.

Milan, G. S., Saciloto, E. B., Larentis, F., & De Toni, D. (2016). Las estrategias de precios y el desempeño de las empresas. REAd. Revista Eletrônica de Administração (Porto Alegre), 22(2), 419-452.

Oliveira, M. A., Silva, S. S., Carreiro, E. L. P. Gestão estratégica no jogo de empresas (plano de gestão, análise e controle – indicadores de desempenho e modelo de análise e formato) in: Oliveira, M. A., Silva, S. S. (2019). Gestão estratégica na prática: um laboratório para gestores. Curitiba: CRV.

Pinto, L. J. S., & Moura, P. C. C. (2011). Formação do Preço de Venda e Estratégias de Precificação: o Caso da Leader Magazine. SEGeT–Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia, VIII.

Porter, M. (1989). Vantagem Competitiva. Rio de Janeiro. Campus, Brasil.

Pretto, F., Filardi, F., & de Pretto, C. (2010). Jogos de empresas: uma estratégia de motivação no processo de ensino e aprendizagem na teoria das organizações. Revista Eletrônica de Estratégia & Negócios, 3(1), 191-218.

Saldanha, C. C. T., Carmo, L. J. O., Lopes, C. C., & Araujo, U. P. (2018). A Percepção dos jogos de simulação como técnica de aprendizagem. Revista Ciências Administrativas ou Journal of Administrative Sciences, 24(1).

Sauaia, A. C. A. (2008). Laboratório de gestão: simulador organizacional, jogo de empresas e pesquisa aplicada. Editora Manole.

Published

2020-06-11

How to Cite

BOMBARDA, Augusto Leal; SANTOS, Guilherme Dutra dos; OLIVEIRA, Samuel da Cunha. Development of a dashboard for analysis in an industry of the Simulated Organizational Management Laboratory. REVISTA LAGOS, [S. l.], v. 11, n. 1, p. 28–32, 2020. DOI: 10.20401/lagos.11.1.350. Disponível em: https://lagos.vr.uff.br/index.php/lagos/article/view/350. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos técnicos