Power of business alliances in the business game

Authors

  • Dimitri Peroni Thedim Costa Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.20401/lagos.13.1.384

Keywords:

Business Game, Simulation, Business alliances

Abstract

The use of corporate games in executive education serves as a practical test of the business world in a controlled environment. Despite being inserted in this environment, companies face different situations that simulate reality in a precise way. This technical report is based on the fictional wholesale company inserted in this game of companies in 2020, called Atlas. All reported experiences and learning are based on the managers' experience up to the given moment. The main objective of this case is to report to stakeholders on how the strategy of forming alliances or even the lack thereof can affect the performance of the organization and also the ways of approaching suppliers to create and develop lasting corporate alliances.

Author Biography

Dimitri Peroni Thedim Costa , Universidade Federal Fluminense

Curso de Administração, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Universidade Federal Fluminense, Volta Redonda, RJ.

References

Albuquerque, A. A., & Bergamaschi Filho, E. (2010). Um estudo sobre as atitudes tomadas durante um jogo de empresas aplicado em uma turma de graduação em Contabilidade e seu impacto na tomada de decisão. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ, 15(2), 19-31.

Arenhardt, D. L., Battistella, L. F., & Grohmann, M. Z. (2015). As Estratégias dos Fornecedores de Marcas Próprias e o Seu Poder de Negociação Frente aos Varejistas: um Estudo com Pequenos Fabricantes. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, 4(2), 183-218

Ceribeli, H. B., & Merlo, E. M. (2016). Negociação Empresarial: um Estudo Multicasos . Revista Pretexto, 17(1), 99-117.

Diniz, F., & Souza Neto, S. (1). O Balanced Scorecard como Ferramenta do Planejamento Estratégico no Exercício de Gestão Simulada. REVISTA LAGOS, 2(1). Recuperado de https://www.lagos.vr.uff.br/index.php/lagos/article/view/72

Dutra, I. S., & Sauaia, A. C. A. (2007). Alianças em rede de empresas no laboratório de gestão empresarial. Revista Ciências Administrativas, 13(2), 317-327.

Frega, J. R., Lemos, I. S., & Souza, A. (2007). Alianças estratégicas: pressupostos e tendências. Revista Alcance, 14(1), 113-132.

Gardner, Howard. (1995) Inteligências Múltiplas: A Teoria na Prática. Porto Alegre: Artes Médicas

Klanovicz, C., Verschoore Filho, J. R. S., & Franzato, C. (2018). Práticas Estratégicas de Negociação em Redes de Cooperação. Revista de Administração FACES Journal, 17(1), 48-69.

Leite, J. C.(2009). Negociação. Revista de Administração de Empresas, 49(1), 110-110.

Pusanovsky, F., & Bouzada, M. A. C. (2017). Verificando a Influência do Mix de Produtos no Desempenho de Empresas Laboratoriais por Meio de um Jogo de Empresas . Desafio Online, 5(3), 366-383.

Vale, Gláucia Maria Vasconcellos, & Lopes, Humberto Elias Garcia. (2010). Cooperação e alianças: perspectivas teóricas e suas articulações no contexto do pensamento estratégico. Revista de Administração Contemporânea, 14(4), 722-737. https://doi.org/10.1590/S1415-65552010000400010

Yankelovich, Daniel. (1999). The magic of dialogue: transforming conflict into cooperation. New York: Simon & Schuster

Published

2023-01-19

How to Cite

COSTA , Dimitri Peroni Thedim. Power of business alliances in the business game. REVISTA LAGOS, [S. l.], v. 13, n. 1, p. 17–21, 2023. DOI: 10.20401/lagos.13.1.384. Disponível em: https://lagos.vr.uff.br/index.php/lagos/article/view/384. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Relatos científicos